Page 8 - IDEA Study 7 Working Beyond Pensionable Age
P. 8

Shrnutí

 Česká republika reagovala na zhoršující se demografickou situaci zejména zvýšením
    zákonem stanoveného důchodového věku. To zvyšuje poměr pracujících vůči
    důchodcům, protože zdraví lidé jsou zvyklí pracovat až do dosažení zákonem
    stanoveného důchodového věku. Tato politika ovšem nepomáhá zvyšovat nízkou
    úroveň zaměstnanosti českých důchodců.

 Drtivá většina důchodců je dobrovolně neaktivní. Sedmdesát až osmdesát procent
    důchodců říká, že opustili trh práce dobrovolně. Většina z nich netrpěla žádnými
    zdravotními problémy nebo neměla problém nalézt práci v období, kdy odcházeli do
    důchodu. Zvýšení podílu osob s omezením práce v průběhu dosažením zákonného
    věku odchodu do důchodu nemohou vysvětlit náhlý odchod téměř celé kohorty lidí
    do nečinnosti.

 Institucionální pobídky práce pro důchodce by prostřednictvím daní, dávek nebo
    důchodových systémů mohly přispět ke zvýšení zaměstnanosti důchodců, protože
    drtivá většina důchodců je schopná pracovat, ale v současné době nejsou instituce
    schopny poskytovat takové pobídky, které by dokázaly vyvážit zvýšené pokušení
    důchodců opustit trh práce (způsobené garantovaným bezpodmínečným příjmem -
    starobním důchodem). Změna daní, dávek nebo důchodového systému by mohla
    zvýšit čistý pracovní příjem důchodců, a to by vedlo k větší motivaci k práci.

 V této studii jsou institucionální pobídky pro seniory pro práci kvantifikovány
    daňovými dávkami. Všechny specifikace daňové sazby, které neberou v úvahu
    výhody plynoucí z nezaměstnanosti, ukazují, že institucionální pobídky pro starší
    občany k práci, jsou v porovnání s pobídkami zaměstnance v aktivním věku k práci
    nižší. To byl případ z roku 2013 kdy pracující důchodci, kteří dostávali starobní
    důchod, nemohli získat slevu na daních. To je důvod proč institucionální pobídky
    důchodců pro práci nemohou vyrovnat jejich zvýšený zájem opustit trh práce.

 Vyšší úroveň zaměstnanosti starších osob je přínosem jak pro seniory, tak pro celou
    společnost, protože zvyšuje veřejné příjmy v důsledku zvýšení přímé daně,
    sociálního a zdravotního zabezpečení a jiných daňových příjmů. Mezinárodní
    srovnání ukazuje, že je možné zvýšit zaměstnanost důchodců o více než 20
    procentních bodů. Podle našich simulací zvýšení bodu 10% zaměstnanosti,
    doprovázený významnými institucionálními pobídkami pro starší lidi do práce, by
    mohl zvýšit veřejné příjmy o 0,3 % na 1,5 %.

                                                            6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13