Page 8 - IDEA Study 7 Working Beyond Pensionable Age
P. 8
Shrnutí
Česká republika reagovala na zhoršující se demografickou situaci zejména zvýšením
zákonem stanoveného důchodového věku. To zvyšuje poměr pracujících vůči
důchodcům, protože zdraví lidé jsou zvyklí pracovat až do dosažení zákonem
stanoveného důchodového věku. Tato politika ovšem nepomáhá zvyšovat nízkou
úroveň zaměstnanosti českých důchodců.
Drtivá většina důchodců je dobrovolně neaktivní. Sedmdesát až osmdesát procent
důchodců říká, že opustili trh práce dobrovolně. Většina z nich netrpěla žádnými
zdravotními problémy nebo neměla problém nalézt práci v období, kdy odcházeli do
důchodu. Zvýšení podílu osob s omezením práce v průběhu dosažením zákonného
věku odchodu do důchodu nemohou vysvětlit náhlý odchod téměř celé kohorty lidí
do nečinnosti.
Institucionální pobídky práce pro důchodce by prostřednictvím daní, dávek nebo
důchodových systémů mohly přispět ke zvýšení zaměstnanosti důchodců, protože
drtivá většina důchodců je schopná pracovat, ale v současné době nejsou instituce
schopny poskytovat takové pobídky, které by dokázaly vyvážit zvýšené pokušení
důchodců opustit trh práce (způsobené garantovaným bezpodmínečným příjmem -
starobním důchodem). Změna daní, dávek nebo důchodového systému by mohla
zvýšit čistý pracovní příjem důchodců, a to by vedlo k větší motivaci k práci.
V této studii jsou institucionální pobídky pro seniory pro práci kvantifikovány
daňovými dávkami. Všechny specifikace daňové sazby, které neberou v úvahu
výhody plynoucí z nezaměstnanosti, ukazují, že institucionální pobídky pro starší
občany k práci, jsou v porovnání s pobídkami zaměstnance v aktivním věku k práci
nižší. To byl případ z roku 2013 kdy pracující důchodci, kteří dostávali starobní
důchod, nemohli získat slevu na daních. To je důvod proč institucionální pobídky
důchodců pro práci nemohou vyrovnat jejich zvýšený zájem opustit trh práce.
Vyšší úroveň zaměstnanosti starších osob je přínosem jak pro seniory, tak pro celou
společnost, protože zvyšuje veřejné příjmy v důsledku zvýšení přímé daně,
sociálního a zdravotního zabezpečení a jiných daňových příjmů. Mezinárodní
srovnání ukazuje, že je možné zvýšit zaměstnanost důchodců o více než 20
procentních bodů. Podle našich simulací zvýšení bodu 10% zaměstnanosti,
doprovázený významnými institucionálními pobídkami pro starší lidi do práce, by
mohl zvýšit veřejné příjmy o 0,3 % na 1,5 %.
6